Visuelt overblik med piktogrammer
Med en ADHD hjerne, kan det være nemmere at få et visuelt overblik med piktogrammer. Jeg designer selv piktogrammer i alle størrelser, både til skoler og private.
Jeg synes selv, at piktogrammer uden farver og ansigter er kedelige – de er efter min mening henvendt til personer med autisme, som har en væsentligt ringere forestillingsevne. Desværre er der mange fagpersoner, som tror at børn med autisme, og børn med ADHD, har brug for den samme type struktur. Nogle tror også at børn med autisme og børn med ADHD har brug for struktur i samme mængde og omfang.
Diagnosekriterier for ADHD og diagnosekriterier for autisme, som er væsentlige at have i baghovedet:
-Personer med autisme mangler forestillingsevnen og metakognitionen og ELSKER ofte stukturen
-Personer med ADHD er flygtige, impulsive, rige på forestillingsevne og HADER ofte strukturen
Det kan være ekstremt svært selv at gennemskue, hvad alle disse termer og diagnosekriterier indebærer, og hvilken betydning de har for lige netop dit barn. Det er ydermere forskelligt, hvilke diagnosekriterier der fylder mest, fra person til person.
Piktogrammer skal altså anvendes forskelligt fra barn til barn. Vi ved der er stor forskel på hvordan en person med autisme har brug for visuel strukturering, og hvordan en person med ADHD har brug for visuel strukturering. Jeg afholder derfor både mindre kurser og individuelle forløb. Her kan vi tage udgangspunkt i de enkelte diagnoser, eller I kan blive klogere på hvordan lige præcis jeres barn har gavn af en visuel måde at strukturere dagen eller enkelte aktiviteter på.
Min baggrund for at skabe visuelt overblik med piktogrammer:
Jeg har i mange år arbejdet med børn med diagnoser, både i folkeskoleregi og specialskoleregi. Elever der inkluderes i folkeskolen, børn med en ADHD diagnose eller børn med en autismediagnose, har en stor fællesnævner. Det er at visuel struktur bl.a. i form af piktogrammer, VIRKER!
Det har stor indflydelse på hvilket overblik eleven selv oplever at have, og det er en kæmpe dealbreaker ift. at lykkes på mange andre områder i sin skolegang.
Eksempel på manglende visualisering:
Man kan foreksempel ikke lykkes med en matematikopgave, hvis man fra start ikke fanger de 5 opgavekriterier der blev givet mundtligt. Havde læreren visualiseret opgavekriterierne, enten i form af billeder eller ord på tavlen, havde man en faldgruppe mindre. Des flere huller vi kan dække til med jord på elevens vej, des større er elevens chance for selv at gå hele vejen til målet, uden at falde i et hul undervejs.
Her ses et eksempel på dem med farve og fuld fart ♥
Visuelt overblik med piktogrammer
-Eksempler på hvordan piktogrammer konkret kan se ud.
Et piktogram er bare en lille illustration, som viser konkret hvad barnet skal.
Her på ADHD foreningens hjemmeside, kan du også læse om behovet for struktur
Autisme og følelser
-piktogrammer kan hjælpe, det fortæller jeg om i et senere blogindlæg. Se foreksempel her, dog brugt til mindre børn